Na vaše prázdninová videa usedá prach? 10+1 rada, co s tím.

  /  Cinema blog,  Jak na lepší videa  /  

Home videoMáte od nás bod, jestli se v následujících řádcích nepoznáte. Letos jste jako obvykle během prázdnin navštívili spoustu nádherných míst. Vybaveni báječnou kamerou ve vysokém rozlišení, nebo starší kamerou se záznamem na kazety , zaznamenali jste několik (desítek) hodin báječného materiálu. Nezahálela ani manželka a děti, takže další hodiny báječného materiálu leží uvnitř jejich fotoaparátů a mobilních telefonů. Když si najdete do Vánoc trochu času, zvládnete zkopírovat všechen ten materiál někam do počítače. Až přijde zvědavá návštěva, stráví u vás pár hodin při sledování chaotického nesestříhaného materiálu. A jednou, až budete v důchodu, z toho bude báječný film! Pokud mezitím nedojde místo na disku.

Bez nadsázky a ironie, zpracování takové hory amatérského materiálu v různých formátech je úkolem, ze kterého vstávají vlasy na hlavě i zkušeným profíkům. Nepřidáme se k prodejcům levného střihového softwaru a domácích videokamer s tvrzením, že je vše naprosto snadné. Ani vás v tomto článku nenaučíme všechno, co je nutné ke střihu domácího videa, pokud jste úplní začátečníci. Ale rádi bychom vám poskytli základní mapu cesty. Ukážeme vám, že ta hora není zase tak obrovská. Poradíme, jaké potřebujete vybavení a znalosti, než se na cestu vydáte. A ukážeme, v kterých místech zahynuly výpravy před vámi. A nakonec nabídneme náhradní řešení pro ty, kteří nenaleznou odvahu se po této cestě vydat. Takže co budete opravdu potřebovat?

1. Hodně času. Je jedno, zda obětujete zbývající týden dovolené, nebo volné večery. Čas bude potřeba na přípravu a organizaci materiálů, import a export různých formátů, a nejvíce samozřejmě na vlastní střih. Budete si potřebovat prohlédnout všechno, co jste natočili, vybrat z toho to nejzajímavější, opravit nepovedené, ale důležité záběry. Sledovat, jak záběry vhodně navázat a kombinovat tak, aby daly dohromady ucelený a zábavný film. S těžkým srdcem vystřihnout nepodstatné a nepovedené záběry, učit se z vlastních chyb.

Střih domácího videa2. Sebekázeň při natáčení. Pozdě bycha honit, ale při střihu vlastních záběrů teprve sami zjistíte, jaké nejčastější kameramanské chyby vás budou při střihu omezovat a zdržovat a napříště se jim budete snažit vyhnout. Mezi nejčastější problémy patří neustále neklidná kamera bez statických záběrů, pohyby kamery bez statického začátku a konce záběru, zbytečně dlouhé či příliš krátké záběry, neustálé používání zoomu, točení na výšku, špatně nastavená expozice a hodnota bílé. Točte v co nejvyšším možném rozlišení a technické kvalitě, jaké vaše kamera nabízí. Snížit kvalitu videa můžete kdykoliv později, ale zpětně jí zlepšit na původní kvalitu už pak nejde. To si zapamatujte pro celý následující proces zpracování! Proto je nejlepší celý proces zvládnout v originální kvalitě a až na závěr vyexportovat různé typy formátů pro různá použití.

3. Archivace a číslování záběrů. Všechny natočené záběry si archivujte na samostatný externí harddisk, nejlépe na dva pro případ poruchy. Bez přepočítávání, v původní kvalitě z kamery. Budete tedy časem potřebovat větší množství externích harddisků s velkou kapacitou, protože hodina videozáběrů často zabírá desítky GB paměti. Tyto originální záběry nikdy nemažte a neměňte. Pokud na nich potřebujete cokoliv změnit, například název, zkopírujte si je nejprve do samostatné složky pro úpravy. Je důležité, abyste se kdykoliv mohli vrátit k původním záběrům.

Ještě jedna rada k natáčení. Je klíčové mít správně nastavené datum a čas na kameře a na všech ostatních přístrojích, které používáte. Ušetříte si tím spoustu času, pokud budete zpracovávat záběry z více zdrojů do jednoho filmu, a také budete moci své záběry zpětně správně datovat. Smysl této rady pochopíte, až budete chtít správně chronologicky seřadit různé záběry z těch cizích měst, která vypadají všechna tak podobně, nebo dokonce záběry z pláže… Jestliže však máte v číslování záběrů zmatek, někdy se vyplatí se nejprve věnovat jejho opravě. Jak to však zařídit, aby střihový program správně seřadil záběry z různých přístrojů, které mají různé způsoby číslování? Poradíme vám fintu. Pomůže vám jejich hromadné přejmenování. To se dá zvládnout v obyčejném Total Commanderu. Nejprve si seřaďte všechny natočené soubory z jedné akce podle data vytvoření. Potom pomocí funkce Hromadné přejmenování nastavte název tak, aby byl například v podobě CCCC – RMD – HMS (nové číslo souboru – rok, měsíc, den – hodina, minuta, sekunda). Žádný střihový program by pak neměl mít problém seřadit záběry správně za sebou podle doby natočení, i když budou z různých zdrojů.

Video z prázdnin4. Pročištění záběrů. Zajímavá otázka zní, zda má smysl importovat všechna natočená videa do střihového programu. Tento proces může zahrnovat nutnost přepočtu videoformátů a časově náročného importu. Proto se někdy při velkém množství nepovedených záběrů, které stejně nepoužijete, vyplatí promazat si zbytečné záběry ještě předtím v nějakém jednodušším programu. Zdůrazňujeme znovu, že je třeba promazávat kopie původních originálů, kdežto všechny originály si nechte na archivním disku. Pro tyto účely poslouží třeba jednoduchý správce fotografií Zoner Photo Studio se správně nainstalovaným přehrávačem videí. Nebo programy, které výrobci kamer přidávají na CD. Tyto prográmky, přestože se někdy tváří jako střihový software, většinou bývají dost neohrabané a pomalé, ale tuto činnost obvykle zvládnou. Dále se vám hodí šikovný prográmek, který bude umět přehrát všechny možné formáty videa. Doporučujeme například VLC media player, který je zdarma.

5. Rychlý počítač. Až doposud jste si mohli poradit s běžným kancelářským počítačem s podporou multimédií. Pokud si vystačíte se správně očíslovanými a uspořádanými soubory, občas si některý z nich nahrajete na youtube, nic víc nepotřebujete. Pokud se však chcete pustit do opravdové práce s videem, které se odpradávna říká střih, neobejdete se bez počítače s potřebnými parametry, které vás možná zaskočí. A možná dvojnásob vás překvapí informace, že zpracování formátů amatérských kamer je pro počítače výrazně náročnější, než u řady profesionálních formátů. Výrobci levných kamer totiž řeší nutnost ukládání obrovského množství dat pomocí různých kompresních algoritmů, aby zmenšili velikost souboru při zachování obstojné kvality. U videa komprimovaného např. pomocí kodeku h.264 je vždy jeden kompletní, tzv. klíčový snímek a další snímky se dopočítávají jen jako rozdíl oproti předchozím. Bohužel ve střihovém programu potřebujeme pracovat přesně s každým oknem videa. Buď je tedy potřeba soubory překódovat, nebo musí střihový program neustále dopočítávat v reálném čase velké množství dat. Tomuto výkladu nemusíte rozumět, podstatná pro vaší peněženku je však informace o minimální a doporučené konfiguraci počítače, kterou najdete u popisu kvalitních střihových programů. Přitom levné střihové programy se tváří, že mají mnohem menší nároky. Pokud si to můžete dovolit, doporučujeme vám rovnou na tuto levnou variantu zapomenout, pokud si nechcete otrávit další měsíce života nekonečným čekáním u zaseklého počítače. Přesto, mohou existovat výjimky, a budeme rádi, pokud nám napíšete své pozitivní zkušenosti s dlouhodobým používáním levnějších počítačů a střihových programů v souvislosti s touto problematikou.


Jako příklad uvádíme aktuální doporučenou konfiguraci pro střihový program AVID k 31.8.2014 v systému Windows:
OS: Windows 7 Professional SP1 (64-bit), Windows 8 Professional (64bit), Windows 8 Enterprise (64bit)
Processor: Intel Quad Core i7, nebo Quad Core Xeon processor
Paměť:
6+ GB RAM— doporučená paměť pro základní funkce programu
8-16 GB+ GB RAM— minimální paměť pro pokročilejší funkce programu, výpočty na pozadí atd…
Grafická karta: NVIDIA Quadro family2 (Q600 or higher recommended), Intel HD4000
Interní hraddisk: Minimum 250 GB 7200 rpm SATA drive, 128 GB SSD

Dále nesmíte zapomenout na nutnost dalších interních rychlých harddisků pro ukládání střihových dat. Doporučujeme z vlastní zkušenosti nepodcenit ani odpovídající napájení a chlazení počítače. Aktuálně cena takového počítače vychází minimálně na 35 000 Kč.


Střihová klávesnice6. Kvalitní střihový program Už asi tušíte, že nebudeme milosrdní ani v tomto bodě. Ne, nebudeme vám doporučovat tupé nůžky, když vás čeká tolik stříhání. A už vůbec ne střihový program, u kterého se budete jen trápit. Budete přece potřebovat zpracovat velké množství videosouborů v různých formátech a velkém rozlišení, přidat hudbu, titulky, opravit nepovedený obraz a zvuk. Většina domácích střihačů ztroskotala kvůli nevhodně zvolenému programu. Pokud si zadáte do vyhledávače heslo „nejlepší střihový software“, dostanete dlouhý seznam doporučení na nepoužitelné programy od lidí, kteří pravděpodobně nikdy nic nesestříhali. Špatná zpráva je, že kvalitní střihový software není levný. Máme ale i dobrou zprávu. V poslední době některé firmy přechází na politiku pronájmu nejaktuálnějších verzí programů. Je možné si tedy napříkad pronajmout špičkový program Adobe Premiere jen na měsíc a jednou za rok si takto zpracovat nashromážděný materiál. Třeba tímto způsobem stihnete využít i bezplatné trialové verze některých programů, které fungují jeden měsíc. Počítejte však s tím, že ten měsíc spíše strávíte seznámením se základními funkcemi střihacího programu.

Jaké střihové programy tedy doporučujeme pro tyto účely:
Adobe Premiere PRO
Avid Media Composer
SONY Vegas PRO
GrassValley Edius Pro
Final Cut Pro X (Mac)

7. Založení projektu Při prvním otevření střihového programu budete postaveni před otázku, v jakém formátu a rozlišení chcete založit nový projekt. Tento moment je důležitý a mnoho lidí v něm dělá zásadní chybu. Pokud totiž nastavíte příliš nízkou kvalitu, program často naimportuje vaše videa v horší kvalitě, než byl originál a výsledek bude zbytečně nekvalitní. Pokud zase nastavíte projekt ve vyšší kvalitě, než jsou natočené materiály, střihový program bude všechna videa náročně přepočítávat na vyšší rozlišení, které však nepomůže lepší kvalitě videa. Nejlepší je tedy nastavit projekt tak, aby odpovídal formátu videa s nejvyšší kvalitou ze všech použitých zdrojových materiálů. Druhou variantou je předem si vybrat z přednastavených standardizovaných formátů, které odpovídají předpokládanému použití videa. Dnes je tedy nejčastější volbou formát FULL HD 1080p (rozlišení 1920 x 1080), nebo HDV 1080i (rozlišení 1440 x 1080). Některé kamery už dnes nabízejí možnost natáčení v „superrozlišení“ 4K, které je však extrémně náročné na zpracování a v tomto jediném případě doporučujeme raději stříhat video v nižším rozlišení.

Převody formátů8. Převody formátů. Budete ještě potřebovat nejméně jeden šikovný program na převod různých videoformátů. Zcela jistě se dostanete do situace, že některé z vašich videí nepůjde rovnou naimportovat do střihového programu. Pak je potřeba ho nejprve přepočítat do formátu vhodného pro střih. Stejně tak budete pravděpodobně tentýž kódovací program potřebovat na konci celého procesu. Video nejprve vyexportujete ze střihového programu opět v co nejlepší možné kvalitě odpovídající originálu. A z něj potom v tomto šikovném programu spočítáte další formáty, které reálně budete potřebovat pro různá použití. Nejčastější jsou formáty mpg2 pro DVD a mp4 pro použití na youtube. Problematika formátů a jejich podrobného nastavení je dosti rozsáhlá a neustále se vyvíjí, proto je vhodné zjistit si dopředu potřebné nastavení. Kódovacích programů je celá řada, časem však zjistíte, že jeden dokonalý program neexistuje a pro zvládnutí různých formátů využijete více podobných programů.

Doporučené programy:
TMPGEnc Video Mastering Works
Nero Recode
Any Video Converter (free)

Pokud chcete sledovat své filmy na DVD nebo BLU-RAY přehrávači, budete potřebovat ještě authoringový program a vypalovací program. Doporučujeme plnou verzi programu NERO Platinum, ve kterém uděláte i jednoduché menu a při správném nastavení vypálíte korektní disky, které opravdu půjdou přehrát.

9. Vlastní střih. Bohužel, v tomto článku se nemůžeme podrobně věnovat podrobnému nastavení a ovládání jednotlivých programů. Doporučujeme si nejprve najít vhodnou literaturu a tutorialy na internetu. Najdete jednak oficiální návody a videa na stránkách výrobců i moře neoficiálních, od uživatelů. Když nevíte jak dál, obvykle pomohou diskusní fóra. Zkuste si nejprve vyzkoušet celý popsaný proces na nějakém jednoduchém projektu. Samotné stříhání opravdu není složité, jakmile pochopíte princip ovládání střihového programu. Doporučujeme využívání klávesových zkratek, které hodně urychlí práci. K některým programům a postupům se jistě ještě vrátíme i na našich stránkách.

10. Kreativita. Až zvládnete techniku, pusťte se do umění. A protože se na tyhle filmečky budete dívat hlavně vy sami, úmyslně vám do toho nebudeme mluvit a sestříhejte si je s radostí podle sebe, ať už výstupem bude dlouhý cestopisný dokument, nebo krátký dynamický videoklip. Snad jen jednu radu na závěr. Nesnažte se použít všechny efekty, které střihový program nabízí. Soustřeďte se více na obsah záběrů a rytmus vlastního střihu.


Střih videa z dovolenéBylo vám naše desatero užitečné? Máte trochu větší představu, co znamená střih domácího videa? Tak co, pustíte se do toho? Pokud jste v průběhu čtení zjistili, že z časových, technických nebo finančních důvodů je pro vás stále náročné se do vlastního stříhání pouštět, nabízíme vám slibovanou alternativu. Již více než deset let je jednou z našich služeb i střih domácího videa. Máme řadu stálých zákazníků, kterým pečujeme o jejich videoarchiv, propracovanou metodiku a dostatečnou kapacitu. Dnes, díky rychlému internetu, nám už můžete poslat svá videa jedním kliknutím, případně po domluvě donést na harddisku či poslat poštou. Více informací najdete na stránce naší služby Svatební video a domácí video.

Speciální akce pro VIP klienty na měsíc září 2014: sleva 30% na střih záběrů z prázdnin.

Staňte se VIP klientem

Sdílet: FacebooktwitterlinkedinFacebooktwitterlinkedin

Štítky: , ,


Informace o autorovi:

Libor Kozák
Libor Kozák
Producent, kameraman, dokumentarista a videomarketingový specialista. Pozoruji svět kolem sebe, vnímám lidské příběhy a touhy, objektivem kamery zachycuji krásu přítomného okamžiku, nebojím se ukazovat zjevné i skryté souvislosti. Srdcem mé tvorby jsou proto dokumentární filmy, neboť mi umožňují nejen pozorovat svět kolem sebe, ale aktivně upozorňovat na příklady dobrého a naplněného života.